Om oss & Våra Mc

Till att börja med om Peder och hans Mc, längre ned på sidan om Calle och hans Mc.

För att läsa om mina mc klicka nedan:

- GL 1800

- GS650 G

Peder Karlsson

Har sysslat med motorer, moped och mc ända sedan barnsben, tog mc körkort på FMCK i Borås när jag var 16 år och började sedan tävla i Enduro eller tillförlitlighet som det hette då. Min första mc var en Husqvarna WR125 av 1974 års modell, som det året kostade ny, 6 200:-, en nätt liten summa, eller hur?

Jag fortsatte att vara HVA trogen under min tävlingskarriär, och de HVA hojar som jag ”avverkat ”är 2 st HVA WR125cc, HVA WR250cc, HVA WR420cc och till slut HVA WR 430-1983 årsmodell.


Under denna tid var jag också instruktör på olika kurser inom FMCK, och deltog i lite lagmotocross i några år.

Efter ca 10 år som aktiv inom enduro sporten tog familj och hus det mesta av ekonomin och tävlandet lades på hyllan, jag fortsatte dock som ledare i FMCK-Borås där jag sedermera blev ordförande i 5 år.


Har hela tiden haft en mc stående i garaget ”om utifall att åklusten skulle falla på” och under några år så deltog jag i svenska 4-dagars enduro tävling på en Honda XR600r.


När barnen var utflugna så bestämde jag och frugan för att testa på detta med landsvägsåkning, (min fru träffade jag för övrigt på en kurs i FMCK så hon har också ett mc intresse i grund och botten, dock nöjer hon sig med att ”åka med” idag).

Hondan XR:en fick 2006 ge plats åt en äldre Honda ST1100 Pan European som vi hade under 2 år ,sedan bytte vi till en ST1300 Pan European , och sedan  2015 är Guldwingen Honda GL1800 mc:n för oss. En modell som vi trivs väldigt bra med då vi har maximal komfort, detta är väldigt viktigt tycker vi, då vi vill kunna orka med lite längre dagsetapper.


Skaffade mig också under vintern/ våren 2017  en BMW G650GS då det började dra i grustarmen igen.


Information om mina mc nedan.



För att läsa om mina mc klicka nedan:

- R1200 GSA

Calle Johansson

Från att jag varit liten har det alltid funnits ett intresse för mopeder, motorer, maskiner, bilar m.m.

När jag var 13 så tjatade jag på mamma att "alla" andra hade en moppe och varför fick inte jag någon. Till slut gav hon upp och gick till Harry Snells cykelverkstad i Borås och köpte en gammal ILO-moppe som inte funkade. För det var villkoret till cykelhandlaren.

Men ack vad mamma bedrog sig. Redan samma eftermiddag så var den igång. Visst den gick lite ojämt, och något ställbart munstycke hade den  inte heller. Så snacka om att fyrtakta. Några veckor senare så räckte det  inte med att bara köra, det skulle förbättras. Vad gäller då om inte trimmning, och på den vägen var det sedan framöver.

Vid lagliga 15 år så köptes en Push Alabama med Suzuki ljuddämpare. Detta var otroligt populärt på tidigt 70-tal i Borås. Även på denna prövades vissa "förbättringar".


I början på 70-talet kom dom japanska 125cc från Honda och Yamaha. Självklart skulle jag också ha en sådan, men det satte mina föräldrad stopp för. Det var för mycket risk med detta tyckte dom. Det slutade med att dom köpte en gammal Volvo Duett från 1956 för 700kr. Sedan var det bara att sätta igång och bygga sin egen Epa-traktor.

Vid 18 var det sedan dags för bil och det blev en gammal Volvo Amazon som lagades upp och lackades om.

Efter militärtjänst på K3;s jägarförband i Skövde var det fast jobb på Volvo Bussar. 1981 så startade jag eget med min bror, en mekanisk verkstad. Därefter har åren med eget företag, familj och barn, ungdomsledare, bara  sprungit iväg utan direkt mekande med mopeder, motorcyklar eller bilar.


Det var först när våra barn blev flygfärdiga som tiden för längtan efter en egen motorcykel kom. Så i mitten på 90-talet när dessa japanska customkopior på HD-cyklar blev populära som började jag kolla runt lite.

Till att börja med införskaffades en Yamaha 750 Virago. En lättkörd och prisvärd instegshoj. Jag visste ju inte heller om detta var något för mig och min fru Ritva. Ingen av oss hade tidigare kört / åkt mc. Men vi fastnade för detta med mc åka som hobby. Hon tyckte det var trevligt att åka ut på mc och se sig omkring. Efter något år bara så bytte jag upp mig till en ny Yamaha Dragstar 1100cc. Det blev längre och längre turer. Vi var runt i Sverige och Danmark. Några av våra vänner skaffade också mc, jättetrevligt att åka runt och bo på Bed & Breakfast, Jugendherberge, Hytte m.m.

Men när vi kuskat runt i några år i 70 - 90 km/tim så ville vi ha något mer touring aktigt. En gammal barndomskompis pappa som alltid kört mc sedan jag var barn, han hade nu en BMW K1200 LT. En lördag i augusti  2004 så bytte vi cyklar med varandra. Jag blev helt såld, jag skulle BARA ha en BMW K1200 LT.

Läs fortsättning nedan.

BMW K1200 LT Såldes 2018

Min första K1200 LT köpte jag som sagt 2004. Det var en -99;a som bara gått 975 mil. Med denna körde vi mycket. Har varit i Alperna, Norge, Danmark samt runt i Sverige. Denna hade jag fram till 2014, och då var mätaren uppe i 8500 mil. Då hittar jag en ny K1200 LT på Blocket. En 2005;a som bara gått 535 mil, till kanonpris. Så det är bara att slå till för när en mc kommer upp mot 10000 mil så är det inte så lättsålt. Kunde jag nu få -05;an till bra pris så kan jag ju släppa min -99;a till rätt pris. Så fick det bli.

Det jag fastnade för med LT modellen är dess fantastiska komfort vid körning. Och den är mycket lättkörd oavsett om det är kurvigt eller att man marchar i 140 km/tim på motorväg.

Enda nackdelen för en person som är kort är dess höga tyngdpunkt. Detta blir kännbart när man kör stadskörning eller skall vända på liten yta.

Ytterligare en nackdel enligt mig är att den känns väldigt orolig på grusväg. Det är därför som jag undviker grusvägar på våra utflyckter. Man missar då många fina "vintervägar" i Norge och Alperna.

Därav min längtan efter en mer allroundhoj, typ BMW;s R1200 GSA.

Efter att ha kört min GSA på olika underlag inser jag att det är en Multihoj som gör att jag finner ingen anledning att ha 2 st mc. Därför såldes LT;n 2018

BMW R1200 GSA

När jag fyllde 60 så kostade jag på mig en kurs på Touratech just för att pröva en R1200 GSA. Kunde detta vara något för mig. Hur lättkörd är den på grus och på landsväg. Efter min genomförda kurs så var det samma upplevelse som när jag för många år sedan prövade en LT,  se ovan. En sån måste jag ha. Sagt och gjort.

2016 köper jag en komplett utrustad hoj av Touratech, en 2015 som bara gått 150 mil.

I år 2017 är nu min första säsong. Jag är helnöjd. En helt fantastisk hoj, oavsett om det är grus, landsväg eller motorväg.